Saturday, 15 June 2013

Mengapa Anak Saya Menangis

Teks: Ashikin Hashim



Sebagai ibu dan bapa, kita perlu tahu mengapa anak kita menangis. Ini akan membantu kita bagaimana untuk kita mengurus serta mengendalikannya. Anak yang berimur di antara 0 hingga 3 tahun masih lemah dari segi komunikasinya. Untuk menyampaikan sesuatu signal kepada ibu bapa atau orang sekelilingnya adalah dengan menangis. Antara sebab yang membuatkan anak kita menangis adalah:

1. Dia menangis mungkin kerana dia sakit. Sakit seperti demam, jangkitan telinga, mahu tumbuh gigi atau ruam lampin, sering terjadi kepada anak-anak yang berumur 0 hingga 3 tahun.

2. Dia menangis mungkin kerana dia lapar. Jika anda merasakan yang anak menagis kerana lapar, cuba suakan susu kepadanya. Jika dia mengarahkan mulutnya ke arah susu atau makanan yang diberikan, dia sememangnya sangat lapar!

3. Dia menangis mungkin kerana dia membuang air besar atau kecil. Ada sesetengah anak yang tidak selesa jika lampinnya penuh. Dia mahu segera dibersihkan dan dopakakan lampin baru.

4. Dia menangis mungkin kerana dia mahu bermain. Sesetenga anak sudah biasa dengan rutin hariannya. Jika pada waktu tertentu dia bermain, dia pasti ingin bermain dan dilayani oleh ibu bapanya. Anak sentiasa inginkan perhatian. Mereka juga perlukan waktu tertentu untuk bergembira dan bersuka ria.

5. Dia menangis mungkin kerana dia mahu tidur. Jika anda tahu itu watu tidurnya, angkat dan tidurkannya di mana dia biasa tidur. Hanya anda yang tahu rutin tidurnya. Jadikan dia selesa bagi memudahkan dia tidur dengan aman sentosa.

6. Dia menangis mungkin kerana dia penat. Manakan tidak, seharian berjalan atau bermain, dia juga ingin berehat sebentar. Baringlah bersama-sama dengannya sambil menonton televisyen atau memperdengarkan muzik atau bacaan Al Quran yang pasti menenangkan.

Inilah cara anak kita yang masih kecil berkomunikasi. Mereka tidak tahu menafsirkan tangisan mereka dengan kata-kata. Allah telah menciptakan tangisan dan airmata sebagai tanda terhadap sesuatu yang ingin disampaikan. Pelajari dan ketahui njenis tangisan anak kita dan ia akan memudahkan kita mengendalikannya.

Moga kita disayang Allah.

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers