Monday, 17 June 2013

Cara Merangsang Otak Bayi




Teks: Ashikin Hashim


Tahukah anda bahaya otak seorang bayi mempunyai berbilion neuron? Pada tahun pertama kelahirannya, otak seorang bayi telah menghubungkan trillion rangkaian pada sel otaknya. Subhanallah. Sebagai ibu bapa, kita tidak mahu, billion neuron ini akan hilang sedikit demi sedikit tanpa sebarang rangsangan terhadapnya.

Ada beberapa cara untuk kita merangsang perkembangan otak seorang bayi. Antaranya:

1. Amalkan cara hidup sihat sejak anak dalam kandungan lagi. Ibu yang sedang mengandung, amalkanlah pemakanan yang seimbang dan berkhasiat. Ini permulaan bagi melahirkan anak yang sihat.

2. Selalulah berkomunikasi dengan bayi anda. Respon kepada setiap bunyi yang dihasilkannya seperti berkata, 'Cantiknya anak Ummi ', ' Anak Ummi yang soleh' dan sebagainya.

3. Bermain dengan bayi anda. Seorang bayi secara semulajadinya membesar dan mengenali orang serta keadaan sekelilingnya dengan bermain.

4. Biasakan bayi dengan buku yang bersesuaian saiz dan rupa bentuknya dan juga warnanya.

5. Beri respon ketika bayi menangis. Ketika bayi menangis, pujuklah dengan mesra dan lembut.

6. Beri permainan yang bersesuaian dengan bayi. Banyak kini di pasaran permainan yang boleh merangsang minda seorang bayi.

7. Urutan badan. Urutan badan yang lembut dapat memberikan rangsangan kepada bayi. Bayi pra matang yang diurut akan lebih sihat berbanding dengan bayi yang tidak diurut.

8. Menyanyi bersama anak. Jadilah ibu yang periang dan selalu bahagia ketika di samping bayi anda. menyanyi bersamanya akan membuatkan bayi anda cepat belajar untuk bercakap dan berasa selamat dengan keadaannya ketika itu.

9. Waktu makan dan rehat yang positif. Alamilah waktu makan atau menyusu yang positif bukan dalam keadaan yang tertekan. Ketika bayi anda berehat, pasangkan muzik yang menenangkan atau bacaan ayat suci al-Quran.

No comments:

Post a Comment

Google+ Followers