Tuesday, 23 July 2013

Kebaikan Bercerita Kepada Anak-Anak

Teks: Ashikin  Hashim


Dalam dunia gajet yang serba canggih sekarang ini, ramai ibu bapa yang memandang sepi tentang kepentingan bercerita kepada anak-anak. Anak-anak telah lebih dahulu dijajah oleh kehebatan visual gajet terkini seperti PSP dan Ipad. Hilang sudah komunikasi dua hala antara ahli di dalam keluarga.

Tahukah anda bahawa bercerita itu banyak kebaikan dan faedahnya kepada anak-anak. Cubalah ajak mereka duduk di sebelah dan di ribaan anda, pasti sahaja mereka tidak sabar mendengar cerita hebat anda. Mereka akan mula berimaginasi dan mula bertanya pelbagai soalan.  Bercerita dapat mengalirkan emosi dan perasaan kepada yang mendengarnya.

Berikut adalah kebaikan bercerita kepada anak-anak:

1. Bercerita adalah salah satu cara atau teknik pembelajaran yang berkesan. Contohnya, dengan bercerita, kita dapat memperkenalkan nombor dan huruf. Ini dapat menarik perhatian serta memudahkan pembelajaran anak-anak.

2. Bercerita dapat meningkatkan ilmu pengetahuan anak-anak. Melalui bercerita semakin cepat anak-anak menyerap masuk ilmu dan informasi kerana ia disampaikan dengan gaya dan bersahaja. Anak-anak akan mudah faham berbanding membaca.

3. Bercerita bagi anak-anak yang berumur 6 tahun ke bawah, amat membantu mereka memahami sesuatu. Dalam umur begini kebanyakannya masih lemah atau tidak tahu membaca. Jadi dengan bercerita, mereka akan tahu dan faham.

4. Bercerita dapat menambah kosa atau perbendaharaan kata anak. Kadang-kadang kita terkejut bagaimana seseorang anak itu boleh bercakap dengan perkataan yang tidak pernah dia jumpa di dalam buku. Apabila kosa kata bertambah, maka mereka akan lebih yakin untuk berkomunikasi.

5. Bercerita dalam melatih skil pendengaran mereka dengan lebih baik lagi.

6. Bercerita dapat merapatkan lagi hubungan kekeluargaan antara kita dan anak-anak.

Pengalaman saya, bercerita memudahkan saya untuk mengawal mereka. Mengapa saya katakan begitu? Sebagai contohnya, jika saya mahu pergi membeli belah bersama anak-anak, saya mahu mereka berkelakuan baik ketika di kompleks membeli belah nanti. Bagaimana saya ingin sampaikan mesej tersebut? Tentulah dengan bercerita. Saya sudah praktikkan dan ianya sangat berkesan.

Lapangkan waktu anda untuk duduk bersama mereka. Usah biarkan gajet mengambil alih tugas anda sebagai ibu dan bapa. Waktu muda mereka ini hanya datang sekali sahaja. Maka manfaatkan sebaiknya.

Moga kita disayang Allah

Hubungi Ashikin Hashim untuk jemputan ceramah/motivasi pendidikan awal kanak-kanak untuk ibubapa dan guru tadika di 0193354522 

1 comment:

  1. lepas ni memang kena praktikkan bacakan buku utk anak..
    pernah buat tp tak istiqamah...buku banyak beli tp bnyk jugak terbiar..hehe..

    jemput ke blog saya jugak...

    http://jomsihatjomgojes.blogspot.com

    ReplyDelete

Google+ Followers