Wednesday 29 May 2013

Didik Anak Sejak Dalam Kandungan




Teks: Ashikin Hashim


Assalamu'alaikum wrt wbt

Di dalam Islam, kita disarankan agar pendidikan itu berlaku sejak bayi berada di dalam kandungan lagi. Pendidikan pada peringkat ini adalah pendidikan yang berbentuk kerohanian. Mendidik anak agar apabila dia lahir dan membesar nanti akan menjadi anak yang soleh.

Apa yang ibu dan bapa boleh lakukan ketika anak berada dalam kandungan adalah:

1. Para ibu bapa disarankan untuk membaca al-Quran. Di antara yang mempunyai fadhilah tertentu seperti Surah Yusuf, Maryam, At-Taubah dan Luqman. Bacalah dan niatkan semoga anak yang bakal lahir itu, sihat sempurna, menjadi anak yang mengerjakan solat dan beramal soleh.

2. Para ibu bapa mesti sentiasa berdoa dan berharap kepada Allah swt supaya anak yang berada dalam kandungan itu sentiasa terpelihara. Berdoa juga dari awal agar ibu dapat melahirkan dengan mudah nanti. Amalkan juga doa Nabi Ibrahim alaihissalam di dalam surah As-Shafaat ayat 100 yang bermaksud:

" Wahai Tuhanku! Kurniakanlah aku anak yang terhitung di kalangan orang yang soleh. "

3. Para ibu bapa mestilah mencari rezeki yang halal untuk diberikan kepada anak dan keluarga. Rezeki yang halal sangat penting bagi membentuk anak yang soleh.

4. Ibu yang hamil disarankan untuk makan makanan yang memberikan khasiat kepada ibu itu sendiri dan juga bayi. Dilarang sama sekali memakan makanan yang memberi mudharat seperti minum alkohol dan menghisap rokok. Antara makanan yang digalakkan ialah kismis, kurma, sayur-sayuran dan buah-buahan.

5. Ibu dan bapa hendaklah sentiasa berada dalam keadaan tenang dan selalu berzikir. Positif sentiasa bagi melahirkan anak yang sihat dan bahagia.

Semoga ada manfaatnya walaupun sedikit.

Wassalam :)


No comments:

Post a Comment