Tuesday, 25 February 2014

Panduan Aktiviti Untuk Anak

Teks: Ashikin Hashim
Foto: Google

Ada beberapa perkara yang kita wajib pastikan bagi memastikan aktiviti yang dijalankan bersama anak di rumah adalah menarik dan bermanfaat untuk anak.

1. Jangkamasa yang pendek

 

Kebanyakan anak-anak mempunyai jangkasama untuk fokus yang pendek. Anak di bawah umur 7 tahun adalah terlalu  muda untuk fokus pada sesuatu kerja dalam jangkamasa yang terlalu lama. Jadi, pastikan aktiviti yang hendak anda lakukan bersamanya adalah aktiviti yang sesuai dengan umur dan kemampuannya. Jadikan diri anada dan aktiviti yang dirancang itu sesuatu yang fleksibel untuk anak-anak.

2. Bantu anak

 

Bantu anak ketika mereka melakukan aktiviti yang anda telah rancang. Kadangkala mereka memerlukan bantuan ketika menggunting, melekat, mewarna dan sebagainya. Memang anak-anak suka untuk bersikap berdikari tetapi anda perlu ada di sisi untuk sentiasa membantunya ketika perlu. 

Contohnya, cara penggunaan gunting yang betul memerlukan tunjuk ajar daripada kita. Tanpa pengawasan yang baik, mungkin mereka menggunakannya dengan cara yang salah.

3. Elakkan atau kurangkan masa menunggu

 

Menunggu dalam jangka waktu yang lama kadangkala memeritkan bagi sesetengah anak. Rancang aktiviti anda bersama anak dengan baik dan teratur.

4. Pastikan anak terlibat


Aktiviti yang baik adalah aktiviti yang melibatkan anak-anak. Bukan aktiviti yang hanya memerlukan anak-anak duduk dan lihat apa yang anda lakukan. 

5. Beri pilihan

 

Jadikan aktiviti ini aktiviti yang sentiasa memberi pilihan kepada mereka. Mereka sentiasa diberikan peluang untuk meneroka dan melakukan aktiviti mereka dengan cara yang mereka suka namun masih lagi mengikut petunjuk yang diberikan. Bagi seorang kanak-kanak, matahari bukan bulat, awan bukan putih, seekor kucing mungkin mempunyai telinga sebelah yang lebih besar.

1 comment:

Google+ Followers